fredag 10 februari 2012

Dag 5 - Attackfas

Äntligen fredag!! Och 69,8 kilo visade vågen på morgonen. :)

Vet inte om jag har sagt det, men jag jobbar skift. Om den här samt nästa veckan blir det kvällspass (som jag hatar, men sånt är livet...). Det betyder att fredagarna jobbar jag mellan kl 14 och kl 22. Vi tar ingen lunchpaus för att kunna åka hem "tidigt", men det brukar gå bra att ha en liten stund för en bit mat eller kanske äta vid skrivbordet. Och det betyder också lite mer "egen tid" på morgonen.

Men den här gången var det inget skönt!! Jag mådde riktigt dåligt, yr, svag o illamående. Och på väg till jobbet skakade händerna när jag satt på pendelnd mot Märsta. Nej, inte så bra. Tror jag drycker för lite, har alltid gjört det. Men nu när man bara kör med proteiner, så verkar kroppen protestera. Fick lite råd från tjejerna i "Vi Dukanare" FB-gruppen. Underbara människor som finns där! Vad skulle jag göra utan allt peppandet och informationen? Och vad skulle jag göra utan min Henrik? Tack vare han har jag lyckats ta mig igenom attackfasen!! Hmmm... det är nån som förtjäner en present nu!!  :)

Men men... vad blev det för mat då? Jo, godaste hittills: Senapskyckling. Här kommer receptet enligt Dukanboken:

Senapskyckling (4 portioner)

8 skinnfria kycklinglår med ben
115 gr dijonsenap
1 tsk timjan
1 tsk vegetabilisk olja
175 g fettsnål yoghurt eller kesella
salt o svartpeppar
skivade cornichoner att servera till

Sätt ugnen på 200 grader
Lägg kycklinglåren på ett folieark på en stor plåt och täck med senap. Strö över timjan. Lägg ytterligare ett ark folie ovanpå och förslut folieskarvarna väl så att ingen ånga slipper ut.

Sätt in i varm ugn och stek i 45 - 60 minuter. När kycklingen är nästan färdig blandar du oljan med yoghurt eller kesella och smakar av med salt och peppar. Fortsätt att steka tills kycklingen är färdig.

Ta bort folien och häll såsen. over kycklinglåren så att den torra senapen löses up. Servera med skivade cornichoner.


Ha en underbar helg ni alla!!!

2 kommentarer:

  1. Hoppas du mår bättre nu och att du ser till att dricka ordentligt.
    Svar: Varsågod Majsan.
    Om man har en grönsaksdag kan man naturligtvis lägga till lite sallad också, och om man vill kan man ju göra en färsburgare och lägga den mellan 2 stekta ägg.

    SvaraRadera
  2. Tack Mona!! Mycket bättre idag, och jag försöker med vatten o lite fun light. Det går långsamt men säkert! :)

    Jag har sett på din blogg receptet av burgaren med stekt ägg!! Det ska jag prova!! Mums!!

    SvaraRadera